side 4

Efter jeg gik i land begyndte jeg at køre lastbil, først ved forskellige små Vognmænd, siden købte jeg mig en lastbil selv, det var en brugt Daf der havde kørt ved Roland Munk. det var også her jeg kørte blomster rundt i Europa, Siden blev det til en ny og flere, også nye trailer.

Palle Nielsen side4

Jeg kørte blomster til Sverige-Tyskland- Holland - Belgien - Frankrig- Østrig Schweiz- Ungang- Italien- England. Dejlig tid, når man i snevejr fik sat den sidste container af i Schweiz, og så at der skulle læsses marguritter i Albinga ( Italien ) så gik det for fuld skrue igennen St. Gotthardtunnelen. og ud på den anden side i dejligt solskinvejr, ja så var humøret højt igen. men det var ikke altid vi bare skulle hjem til Danmark med dem, husker en tur Tyskland rundt, først igennem tunellen til Frankrig så ind i Tyskland, derefter over hals og hoved rundt til 6-7 steder og så læs op igen til DK.. men en dejlig tid, som eks. krydderurter til England rundt. det kunne tage en 3-4 dage rundt hele England. så var det at mælener ved Roland Munk mente at jeg kunne hente trailerne i Holland og så sejle over til England og så om natten lige ta Covent Garden midt inde i London, joo men det var jo næsten som at sejle til søs igen, bare uden løn, fordi jeg fik efter kilometer, nåå. når man så kom hjem, saged mester, joo men nu får du en god tur, Budapest men blomster, ja så var de måske aligevel mennesker, 1650 km. se det var guf. ha når man så havde læst af og holdt weekend. og spist vildsvin steg oppe i bjerget, så kunne man søndag aften køre 200 km ind i Tyskland, så gå til ro så kommer der en ny treiler ned, og ja så rundt med den, og så sove, derefter en ny, de satans speditører.

Nåå, men efter en ferie hvor der ikke var så meget at køre med skiftede jeg blomsterne ud med skinker. Jeg kom til at køre for DFDS. så købte jeg en trailer til dette, ca 1000 skinker hængt på juletræer ( jernstænger hængt ned fra loftet ) til Italien Frankrig England , så kørte vi på sådan en tur , først skinker til Italien , derefter stykgods til Spanien, derefter frugt til Sverige, og et eller andet til Dk. så havde vi på 8 dage kørt 6-7000 km, med 2 mand, mest kun kørte vi kun 1 mand, skinker til Rom, derefter tom til Bari , efter vindruer. til Harndrup på Fyn. Husker en anden tur: Fisk fra Padborg til Genoa i Italien, derefter elektrikerrør til Murcia i Spanien, så skulle vi læsse clementiner i Valencia og fuld skrue til Harndrup på fyn, ankommer jule morgen den 24 , havde nyplukket clementiner med hjem til børnene ( Far henter dem selv, sagde den mindste, vi køber dem ikke )

Husker en anden tur. Det var et læs frostvarer til Pireus, det var noget af en oplevelse, jeg havde været der et utal af gange , men kun fra søsiden, nå læsser i Ringsted, fuld skrue til Bari i Italien, så ombord på en græker, ja her var det ved at gå galt, vi de første lastbiler skulle vende inde på dækket, her havde man sprøjtet vand på af hensyn til dækkene, nå der står en græsk styrmand og vinker, jeg vender og begynder og bakke, han står og ruller armene rundt , så kommer han farende og skriger, jeg siger til ham, hvor skal den stå, han bliver blå i hovedet, men vi får den derhen, så kommer der en der skal sætte strøm til traileren, han vifter mig væk, men her havde han forregnet sig, jeg skal se at lortet virker, det var lige før jeg ikke kom med, satans græker. nå et kryds over havet. så var det at min navigator ikke havde græsk hukommelse, nå pyt, vi er vel chauffører, og i Grækenland står vejnavne også på Engelsk, men her tog jeg fejl, kun de store veje, de små veje stod på græsk, og det indgik ikke i skolelærdommen, nå jeg havde jo et kort, så ankommet til Pireus, så er det at firmaet ligger i en ensrettet gade, ja gade er nok så meget sagt en smal gade , men jeg finder en taxachauffør og han kører foran, men disse gader har ligget der fra romertiden, der er noget af et arbejde at komme rundt hjørnerne, nå vi kommer frem til frysehuset, en høj bygning, arbejdet med at losse foregår i 30 gr varme, de lukker op, tar pallerne sætter dem på en rampe, og i en elevator op, det tog 6 timer, nå hjemad, Bari efter vindruer til Helsingborg, nåå oppe i Tyskland, ja sådan et par timer før færgen i Rostock, begynder man at tænke , har du overholdt køre hviletid, jo mere man tænker jo mere sort bliver melet i posen, nåå ganske rigtig, en politibil ind foran, hvorpå et skilt tændes: følg mig, shit, nåå de vil se køreskiver og, se hvad der er i vognen, da det er søndag i Tyskland må man kun køre let fordærvelige varer, jeg åbner, og han siger umm vindruer, den fanger jeg lynhurtige, spørger om de vil ha lidt, og fordi det var de første fra Bari var de ikke sen til at takke ja, jeg fik min fartskive og de fik vindruer, jeg tænkte tit var det bestikkelse ?